Skip to main content

KËNGA E FUNDIT E MJELLMËS


Ag Apolloni 

KËNGA E FUNDIT E MJELLMËS 

“Çdo ditë shoh qartë e ma qartë 
Dhe vuej thellë e ma thellë” 

Janë këto dy vargjet e Migjenit të mbetura në dorëshkrim. Vlera e këtyre dy vargjeve qëndron në faktin se kapërthejnë krejt konceptin dhe krejt disponimin shpirtëror të Migjenit. Por, Migjeni në radhë të parë mbahet mend për Vargjet e lira (1936) që është vepra e parë dhe e vetme e botuar për të gjallë të autorit . Edhe pse poet i varfër, ai, siç pohon Mitrush Kuteli në një shënim të vitit 1944, këtë libër e botoi me paratë e veta të cilat i ndante nga paga që merrte si mësues nëpër katunde të Shkodrës. Ai kishte një dëshirë të flaktë ta shihte veprën të botuar. Por nuk ishte i sigurt që kjo do të ndodhte, prandaj thoshte: 

O kangët që fleni reliket e mija 
Q’ende s’keni prekun as një zemër të huej, 
Vetëm unë me ju po kënaqem si fëmija 
Unë- djepi juej; ndoshta vorr’i juej. 

Vargjet e lira u botua më 1936, por në treg u hodh vetëm pas vdekjes së autorit. Libri ndahet në pesë cikle: Kangët e ringjalljes, Kangët e mjerimit, Kangët e Përndimit, Kangët e rinisë dhe Kangët e fundit, ndërsa si prolog jepet një poezi me titull Parathanja e parathanjeve. Këtë libër Kuteli e quante Kënga e fundit e mjellmës, duke iu referuar kështu shkencëtarëve që thonë se mjellma këngën më të bukur e këndon pak para se të vdesë. Kështu, Kuteli vetëm me tri fjalë e përkufizon veprën e Migjenit më mirë se të gjithë studiuesit që kanë shkruar për të dhjetëra e qindra faqe. 
Vargjet e lira janë vargje të lira në formë dhe përmbajtje. Për herë të parë në letërsinë shqipe shfaqet një poet ikonoklastik, që, sipas konceptit të Niçes, kërkon shndërrimin e të gjitha vlerave, duke i përmbysur së pari perënditë e pastaj edhe mbretërit. Migjeni është ikonoklastik, sepse shan Zotin, shan mbretin, shan klerin, shan zotërinjtë dhe gjithçka tjetër që në kohën e tij ishte imponuar si vlerë. Ai është poet që për herë të parë në letërsinë shqipe interesohet për lypësit dhe prostitutat, të cilat janë personifikim i mjerimit social dhe moral. 
Vargjet e lira është një vepër në të cilën manifestohet poeti përmbysës me një diskurs dionisian. Migjeni, ekspresionist në artikulim dhe rebel në qëndrim, përfaqëson një drejtim të modernizmit në letërsinë shqipe- ekspresionizmin. Ja një shembull: 

Hesht njeriu pran grues që qanë e turpnueme ... 
Syni i venitet 
Në te loti vërvitet, 
Diçka nxjerr nga xhepi 
Grues ja le – dhe së shpejti 
E len gruen e humbun 
Në melodin’ e këputun. 

Në këto vargje, poeti si një piktor ekspresionist jep një tablo të nëpërkëmbjes së nderit të gruas, e cila, nga skamja, detyrohet të shesë vetveten. Prandaj, duke e parë këtë libër në aspektin versifikativ (dhe ideor), mund të konkludojmë që Migjeni për letërsinë shqipe ka po atë vlerë që ka Van Gogu për pikturën botërore. Të dy i përmbysin rregullat e artit për ta bërë artin plotësisht të lirë. 
Vepra e Migjenit u ndalua në kohën e Monarkisë së Zogut dhe u adhurua nën diktaturën e proletariatit. Madje, deri në dekadën e fundit të shekullit njëzet Migjeni është lavduar si profet i komunizmit dhe është kritikuar si demon i nihilizmit. Pikë reference për këto qëndrime kontradiktore kanë qenë veçmas tema sociale (mjerimi i shtresave të ulta të popullit) dhe ideja e tij për mbinjeriun. Lexuesit e Vargjeve të lira gëzoheshin kur poeti u këndonte të mjerëve dhe të varfërve, por u mbetej hatri me mbinjeriun, të cilin e thërriste Migjeni në disa poezi, kurse te Trajtat e Mbinjeriut, nën titullin e së cilës shkruante Dityramb Niezchean, tashmë e afishonte ashiqare këtë ide të Fridrih Niçes: 

Një sfings i madhnueshëm Mbinjeriu i ardhshëm, 
Pa zemër, pa ndjenja, 
Syt e tij rrufena – 
Qarkullojnë rreth ruzllit tue synue vranshëm. 

Migjeni këtë ide e shpjegon edhe më shumë në poezinë Kanga e Përndimit, ku qartësohet edhe më shumë referenca ndaj Zaratustrës, që e shpall vdekjen e Zotit për ta kthyer besimin në vete: 

Kangë Përndimi, kangë njeriu të dehun nga besimi në vete ... 
Kanga e tij një fe tjetër, me tempuj të tjerë, ... 

Ideja e mbinjeriut si ide bosht e poezisë së Migjenit është e ndikuar drejtpërdrejt nga filozofia e Niçës, kurse tema e mjerimit si temë dominuese vjen nga ndikimi i Viktor Ygosë. Ky ndikim mund të vërehet më së miri te Poema e mjerimit, që është një manifest i mjerimit: 

Mjerimi s’do mëshirë. Por don vetëm të drejt! 

Pra, mëshira nuk e ngushëllon të mjerin- kjo është ideja e Migjenit, e Niçes dhe e Ygosë. Deri këtu e kemi një Migjen me të cilin mund të krenohemi, por ç’do të ndodhte sikur ai të jetonte së paku edhe një dekadë? 
Ismail Kadare e konsideron Migjenin uragan të ndërprerë, studiues të tjerë vdekjen e hershme të tij e konsiderojnë fatkeqësi, kurse Kuteli veprën Vargjet e lira e krahasonte me këngën tragjike të mjellmës. 
Sot, kur dihet se çfarë epoke e pasoi monarkinë shqiptare, mund të themi se Migjeni pati fat që vdiq i ri. Sepse, mund të supozohet që mund të mashtrohej nga metarrëfimi i fundit (komunizmi). Disa shenja degradimi vërehen edhe në fletoren ku shënonte reflektimet e çastit për veprat që i lexonte. 
Meqenëse Vargjet e lira është vepër kulmore e letërsisë shqipe, madje vepra më ikonoklastike dhe më novatore e kësaj letërsie, ne do të donim që ky poet të kishte shkruar ende. Por, a mund të imagjinohet një poet rebel brenda poetikës së realizmit socialist? Besoj, që jo. 
Prandaj, po e përsëris, Migjeni pati fat që vdiq i ri. Shkoi si një mjellmë, pasi na dehu me këngën e fundit, që ishte njëherësh edhe kënga e parë e tij. 

shkrime nga Ag Apolloni,shkrim nga Ag Apolloni,Ag Apolloni shqip,shkrime nga Ag Apolloni
loading...

Lexo edhe:

Postimet e fundit






Popular posts from this blog

Trajta e shquar dhe e pashquar e emrit

  Trajta e shquar dhe e pashquar e emrit Trajta themelore e emrit është rasa emërore e pashquar.  Nga trajta themelore ose parësore i fitojmë format e tjera gramatikore të emrit (trajtat). Emrat , si në njëjës ashtu edhe në shumës, përdoren në dy trajta: a) në trajtë të pashquar dhe b) në trajtë të shquar shquar. Emri në trajtën e pashquar tregon qenie, sende ose dukuri në përgjithësi, në mënyrë të papërcaktuar. P.sh.: një nxënës, një punëtor, një mendim , një mace, një laps etj. Emri në trajtën e shquar tregon qenie, sende ose dukuri të tjera, të veçuara nga gjërat e tjera të llojit të vet. P.sh.: nxënësi, punëtori, mendimi, macja, lapsi etj.   Formë përfaqësuese (bazë) e emrit është trajta e pashquar, numri njëjës, rasa emërore : djalë, vajzë, shkollë, lule, letër, njeri, kompjuter, lepur, qen, piano etj. Trajta e shquar e emrit formohet duke i pasvendosur formës përfaqësuese nyjën shquese, përkatësisht mbaresën: a) për emrat e gjin

Ese të ndryshme shqip

Ese dhe Hartime '' Ese dhe hartime të ndryshme shqip dhe anglisht '' Ndalohet rreptësisht kopjimi dhe postimi në një faqe tjetër.  Redaksia Rapitful ka lexuar disa ankesa në emailin e saj të bëra nga disa arsimtarë dhe profesorë ku janë ankuar se nxënësit po i kopjojnë esetë dhe hartimet nga faqja Rapitful dhe me ato ese apo shkrime po prezantohen gjatë shkrimit të eseve dhe hartimeve. Pra redaksia Rapitful kërkon nga nxënësit që të mos kopjojnë esetë dhe hartimet dhe me to të prezantohen para mësimdhënësve por le të jenë këto ese vetëm si një udhërrëfyes se si duhet të shkruhet një ese apo hartim dhe asesi të kopjohen. Ju faleminderit për mirëkuptim. Ese dhe hartime do te shtohen vazhdimisht keshtuqe na vizitoni prap. Nëse dëshironi Analiza letrare të veprave të ndryshme kliko mbi Analiza Letrare Kliko mbi titullin që ju intereson Ese për Diturinë   Për Mjekët! Fakultetet e sotme po kryhen me teste 6 arsye për të mos studiuar mjekësinë P

Tekste shqip: ““Ah Kjo Rruga E Gurbetit” - Shaqir Cërvadiku & Fatjon Dervishi” plus 21 more

Tekste shqip: ““Ah Kjo Rruga E Gurbetit” - Shaqir Cërvadiku & Fatjon Dervishi” plus 21 more “Ah Kjo Rruga E Gurbetit” - Shaqir Cërvadiku & Fatjon Dervishi “Du Me T'pa” - Gjyle Qollaku Nora Istrefi “Kercejna” - Sabiani Feat. Denis Taraj Getoar Selimi “Du Me T'pa” - Lori Bora Zemani “Million” - Melissa
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Show more